Studenci z dysleksją rozwojową
Termin dysleksja rozwojowa określa zespół specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Specyficznych, bo dotyczących wąskiego zakresu zaburzeń, nie wynikających z obniżonego poziomu intelektualnego, wad wzroku i słuchu bądź zaniedbań środowiskowych.
DYSLEKSJA ROZWOJOWA MOŻE WYSTĘPOWAĆ W TRZECH FORMACH:
- dysgrafia - niski poziom graficzny pisma (tzw. brzydkie pismo),
- dysleksja - trudności w czytaniu,
- dysortografia - trudności w opanowaniu poprawnej pisowni (m.in. błędy ortograficzne)
OBJAWY DYSLEKSJI ROZWOJOWEJ
- utrzymujące się błędy w pisaniu (poza wyżej wymienionymi błędy typowo ortograficzne);
- obniżona technika i tempo czytania;
- trudności z rozumieniem czytanego tekstu;
- trudności w nauce innych przedmiotów:
- matematyki - np. trudności z zapamiętywaniem tabliczki mnożenia, błędne przepisywanie słupków w obliczeniach sposobem pisemnym, przestawianie cyfr w liczbach, zmiany kierunku w rysunkach (np. na osi współrzędnych);
- geografii - trudności w orientacji przestrzennej, kłopoty w posługiwaniu się mapą;
- języków obcych - trudności z opanowaniem nowych znaków graficznych lub zapamiętywaniem nowych słówek, przekręcanie wyrazów;
- wychowania fizycznego - niska sprawność ruchowa, nieudolność w grach sportowych.
Opinia o dysleksji rozwojowej (dysgrafii, dysleksji, dysortografii) uzyskana w toku edukacji na poziomie szkoły podstawowej lub średniej nie zachowuje ważności na studiach. Na zajęciach językowych w Centrum Językowym PŁ musisz przedstawić opinię wydaną przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną dla osób dorosłych. Opinię o dysleksji rozwojowej przekaż lektorowi prowadzącemu Twoje zajęcia na początku semestru.