Studenci z dysleksją rozwojową


Termin dysleksja rozwojowa określa zespół specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Specyficznych, bo dotyczących wąskiego zakresu zaburzeń, nie wynikających z obniżonego poziomu intelektualnego, wad wzroku i słuchu bądź zaniedbań środowiskowych.

DYSLEKSJA ROZWOJOWA MOŻE WYSTĘPOWAĆ W TRZECH FORMACH:

  • dysgrafia - niski poziom graficzny pisma (tzw. brzydkie pismo),
  • dysleksja - trudności w czytaniu,
  • dysortografia - trudności w opanowaniu poprawnej pisowni (m.in. błędy ortograficzne)

OBJAWY DYSLEKSJI ROZWOJOWEJ

  • utrzymujące się błędy w pisaniu (poza wyżej wymienionymi błędy typowo ortograficzne);
  • obniżona technika i tempo czytania;
  • trudności z rozumieniem czytanego tekstu;
  • trudności w nauce innych przedmiotów:
  • matematyki - np. trudności z zapamiętywaniem tabliczki mnożenia, błędne przepisywanie słupków w obliczeniach sposobem pisemnym, przestawianie cyfr w liczbach, zmiany kierunku w rysunkach (np. na osi współrzędnych);
  1. geografii - trudności w orientacji przestrzennej, kłopoty w posługiwaniu się mapą;
  2. języków obcych - trudności z opanowaniem nowych znaków graficznych lub zapamiętywaniem nowych słówek, przekręcanie wyrazów;
  3. wychowania fizycznego - niska sprawność ruchowa, nieudolność w grach sportowych.

Opinia o dysleksji rozwojowej (dysgrafii, dysleksji, dysortografii)  uzyskana w toku edukacji na poziomie szkoły podstawowej lub średniej nie zachowuje ważności na studiach. Na zajęciach językowych w Centrum Językowym PŁ musisz przedstawić opinię wydaną przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną dla osób dorosłych. Opinię o dysleksji rozwojowej przekaż lektorowi prowadzącemu Twoje zajęcia na początku semestru. 

Strona dziala - zabbix